Gerdab.IR | گرداب

معرفی کتاب| قانون‌گذاری جهان سایبری+ دانلود فایل

معرفی کتاب| قانون‌گذاری جهان سایبری+ دانلود فایل
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰

بیش‌تر ما قدر اینترنت را نمی‌دانیم. همه ما روزانه از طریق آن به یک‌دیگر پیام می‌فرستیم، در آپارات فیلم تماشا می‌کنیم، کار‌های بانکی را به صورت اینترنتی انجام می‌دهیم، پست‌هایمان را در وبلاگ شخصی خود قرار می‌دهیم، به صورت آنلاین بازی می‌کنیم و یا از طریق اسنپ تاکسی می‌گیریم.

به گزارش گرداب - همه ما بدون این که متوجه شویم، محتوای خودمان را در پلتفرم‌های مختلف پخش می‌کنیم، حقوق مربوط به آزادی بیان را رعایت می‌کنیم، از فناوری هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم، اطلاعات شخصی خودمان را در فضای مجازی قرار می‌دهیم و بعضی اوقات ممکن است قربانی حملات مجرمان سایبری شده و یا حتی خودمان قوانینی را زیر پا بگذاریم.

با بیش‌تر شدن ارتباطات جهانی، مسائل قانونی مربوط به فضای سایبری بیش از پیش برای افراد معمولی اهمیت پیدا می‌کند.

از آن‌جا که حوزه فناوری به سرعت در حال تغییر و پیشرفت است، مسائل مربوط به آن هم دچار تغییرات پی‌درپی است و روی همه چیز- از اجناسی که خرید می‌کنیم تا اطلاعات مربوط به انتخابات و کشورها- تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین در جامعه مدرن داشتن درک جامع از قوانین سایبری برای تمام اشخاص و مخصوصا برای افرادی که در حوزه فنی و رسانه فعالیت دارند و یا به آن علاقه‌مند هستند، مفید است.

اما به نظر می‌رسد که کتاب‌های مناسبی در مورد این موضوع در بازار وجود ندارند. کتاب‌های مربوط معمولا فقط روی بحث خاصی متمرکز هستند و یا فقط برای دانشجویان رشته حقوق نوشته شده‌اند و به‌روز نیستند.

ولی کتابی که ما به شما معرفی می‌کنیم با سایر کتاب‌ها تفاوت دارد. این کتاب که توسط دو پروفسور رشته وکالت نوشته شده است، اطلاعات مفید مربوط به این مسائل را به شکل خلاصه در اختیار شما می‌گذارد و فهم مطالب آن نیز بسیار راحت است. هدف کتاب، آشنا کردن دانشجویان رشته‌های مختلف با اصول حقوقی ابتدایی، ولی مهم، به ساده‌ترین شکل ممکن است و لازم نیست برای فهم آن با رویکرد‌های قانونی پیچیده‌ای که مخصوص دانشجویان رشته حقوق است، سر و کار داشته باشید.

از آن‌جا که نویسندگان این کتاب قبلا در دوره کارشناسی واحد‌های مربوط به قوانین رسانه‌ای، حقوق سایبری و بلاکچین را به دانشجویان تدریس می‌کرده‌اند، به خوبی می‌دانند که چطور باید اصطلاحات پیچیده را توضیح دهند تا عوام هم آن‌ها را کامل متوجه شوند.

تعداد زیادی از مسائل قانونی، حقوقی و اخلاقی مربوط به استفاده از فضای سایبری و فناوری اطلاعات در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته‌اند. البته نباید مطالب این کتاب را به نوعی مشاوره حقوقی در نظر گرفت.

هم‌چنین تمامی قوانین سایبری موجود در جهان نیز یک به یک در این کتاب ذکر نشده‌اند. این کتاب ۲۴۸ صفحه‌ای به بررسی متداول‌ترین و مهم‌ترین مسائل حقوقی و اخلاقی تأثیرگذار بر فضای سایبری و مخصوصا کاربران اینترنت و تجارت‌ها در ایالات متحده می‌پردازد. موضوعاتی مانند رسانه‌های اجتماعی، حریم خصوصی آنلاین، هوش مصنوعی، جرم سایبری، دارایی‌های معنوی، بازی‌های آنلاین از جمله مسائل بررسی شده در این کتاب هستند.

موارد نوظهوری مانند جعل هویت، داکسینگ، باج‌افزارها، پیام‌های غیراخلاقی، انتقام‌گیری، ماینینگ داده‌ها، پهبادها، سایبرنتیک، بیتکوین، ویکی‌لیکس، ورزش‌های الکترونیکی و اخبار جعلی نیز در این کتاب مورد بحث قرار گرفته‌اند. هر فصل از کتاب شامل بخش نتیجه‌گیری و بحث است که در آن سوالی برای تفکر و بحث بیش‌تر مطرح می‌شود.

عنوان کتاب: قوانین و اخلاقیات سایبری: نحوه قانون‌گذاری جهان به‌هم وصل شده
عنوان اصلی: Cyber Law and Ethics: Regulation of the Connected World
نویسندگان: مارک گرابوفسکی (Mark Grabowski) و اریک پی رابینسون (Eric P. Robinson)
سال انتشار: ۲۰۲۱
ناشر: Routledge

دانلود کتاب